Mobiliteit

Elke Lievegemnaar beweegt zich dagelijks voor het werk, schoolactiviteiten, boodschappen en hobby’s/recreatie. Op vele plaatsen is het zeer druk en onveilig.

Groen Lievegem wil meer ruimte geven aan de actieve weggebruikers (fietsers en voetgangers).

 

Groen Lievegem staat achter de volgende acties:

  • De mobiliteitsraad moet beter functioneren. De vergaderingen dienen ‘s avonds te gebeuren. Hierdoor zullen geïnteresseerde burgers met een job en gezin zich gemakkelijker kunnen vrijmaken. In dit orgaan zullen mensen met interesse en expertise op het vlak van mobiliteit opgenomen worden. Duurzaamheid zal centraal staan.

  • Grote infrastructuurdossiers zullen op een vroeg tijdstip in het proces voorgelegd worden bij andere adviesraden (GEMINA, GECORO, jeugdraad, seniorenraad) of de gemeente organiseert gezamenlijke bijeenkomsten van alle adviesraden om meer verbinding en een meer integrale benadering van de dossiers te krijgen. Het is echt belangrijk om alle adviesorganen al te betrekken tijdens de ontwikkelingsfase en niet pas op het einde, wanneer er met de adviezen niets meer aan gedaan kan worden.

  • Er worden periodieke inspraakmomenten georganiseerd per deelgemeente. Hiermee houdt de gemeente de vinger aan de pols op het vlak van mobiliteitsknelpunten en -opportuniteiten. Daarenboven doet de gemeente extra inspanningen om zij die niet deelnemen aan klassieke participatiemomenten toch te betrekken. We denken hierbij aan huis-aan-huis-bezoeken, korte enquêtes, live-chat, ….

  • Een mobiliteitsloket opstarten ([email protected]). Zo kunnen meldingen gemaakt worden van mobiliteitspijnpunten.

  • Actieve weggebruikers (fietsers en voetgangers) staan in het middelpunt bij alle infrastructuursprojecten. Dit betekent dat:

    • De gemeente zich bij de aanleg en heraanleg van de weginfrastructuur maximaal houdt aan de onderbouwde aanbevelingen uit het fietsvademecum en het vademecum voetgangersvoorzieningen.

    • Controle op snelheid en andere verkeersovertredingen voor de politie een prioriteit zijn.

    • Ter hoogte van de scholen ‘kiss & ride’ zones ingericht worden waar de kinderen afgezet worden. Die kiss & ride zones zijn ver genoeg verwijderd van de school zodat de voetgangers en fietsers veilig naar school kunnen gaan. Hierbij horen ook afspraken over zwaar vervoer in de schoolomgeving en het inrichten van fietsstraten rondom scholen.

    • Trage wegen optimaal benut en verder uitgebreid worden ten voordele van voetganger en fietser (bv. Strontwegel in Zomergem die verbinding maakt van de scholen de Zandloper en Sint-Martinus met de kinderopvang de Vlinder). Bij grote projecten moet er nagedacht worden om nieuwe wegels te installeren.

    • De gemeente maximaal op zoek gaat naar Vlaamse en Europese subsidies voor infrastructuurwerken gericht op meer verkeersveiligheid. Denken we maar aan echt veilige oversteekplaatsen op de N9 (bv. fiets- en voetgangerstunnel(s)).

    • Fiets- en voetpaden regelmatig gecontroleerd, snel en kwaliteitsvol hersteld en waar mogelijk verbreed worden.

    • Op kruispunten de veiligheid van fietser en voetganger zal verbeterd worden.

    • Vele zones verkeersluw maken en ruimte geven aan groen. Dit groen moet niet altijd bestaan uit bomen. Kleine groenaccenten met bloeiend struiken en bloemen (geur en kleur) zijn een grote meerwaarde. Dit versterkt het dorpsgevoel.

    • Zwaar verkeer weren uit de dorpskernen. Waar niet mogelijk, zo goed mogelijk spreiden.

  • De gemeente moet maximaal aandringen bij De Lijn voor meer en frequentere busverbindingen zowel binnen de gemeente als naar plaatsen zoals Eeklo en Gent.

  • Openbaar vervoer stimuleren bij de jeugd, mensen in kwetsbare posities en senioren door een financiële steun aan te bieden.

  • Het plaatsen van publieke en private elektrische laadpalen stimuleren.

  • Deelauto’s een plaats geven in de gemeente. Zie ook actiepunt Milieu.

  • Actief nadenken over regionale mobiliteitsvraagstukken op bovengemeentelijk niveau. Dit kan via de vervoerregioraad. Groen Lievegem is voorstander van:

    • Trage trein Gent Eeklo veranderen in een tram met frequente verbinding (om de 20 minuten een verbinding) en hoge snelheid. Bij elke stopplaats een zeer vlotte fiets- en busverbinding maken met de omgeving. Overdekte bewaakte fietsenstallingen. Verbinding met Maldegem weer functioneel maken.

    • Intergemeentelijke fietssnelwegen installeren.

  • Werk maken van een functioneel fietsroutenetwerk door autoluwe straten en landelijke wegen te combineren met trage wegen. Missing links worden daarbij gedetecteerd en planmatig opgelost. Eénduidige bewegwijzering zal de weg wijzen naar iedere dorpskern/attractiepool aanvullend op het knooppuntnummer. Conflicten tussen autoverkeer en het nieuwe fietsnetwerk dienen aangepakt te worden. Landelijke wegen die geen verbindende functie hebben voor gemotoriseerd verkeer worden niet opgewaardeerd met fietspaden. Zo kunnen (smalle) wegen met landelijk karakter behouden blijven en hoeven straatbomen niet gekapt te worden. Waar nodig worden de straten wel fietsvriendelijker ingericht, bijvoorbeeld door invoering van een fietsstraat. Voorbeeld: de fietsstraat komende van Gent (trekweg) niet enkel doortrekken tot over de Speybrug (is al voorzien), maar tot aan het rondpunt. Zo kan het ‘steenwegkarakter’ met aanliggende fietspaden plaatsmaken voor een fietsstraat. De vrijgekomen ruimte biedt plaats aan bomen en bloeiende bermen. Het rondpunt wordt heraangelegd en vervangen door een veiligere inrichting die beter op fietsverkeer is afgestemd.