Stedenbouw en openbare werken

De meeste Lievegemnaren hebben bewust gekozen om in Lievegem te wonen voor het groen en de zeer gezellige dorpskernen. De dorpen van Lievegem bezitten veel erfgoed-juweeltjes die deel uitmaken van het dorpsgezicht en -gevoel en bewaard moeten worden. Door het groeien en uitwaaieren van de dorpskernen komen de actieve weggebruikers (voetgangers en fietsers) frequent in conflict met het auto/vrachtwagenverkeer. Gevaarlijke situaties, zeker op tijdstippen waarop de kinderen naar school gaan en naar huis terugkeren, moeten opgelost worden. Wanneer dit het geval is, zullen ouders hun kinderen weer met een gerust hart naar school kunnen laten fietsen.

In het verleden werd onzorgvuldig omgesprongen met groene accenten in de dorpskernen. Bij elke nieuwbouw verdween (en verdwijnt nog steeds) al het groen en komt er niets in de plaats. Groene zones worden vervangen door verharding. Verder verrijzen monsterappartementsblokken zonder groene inkadering. Hierdoor verdwijnt het aangenaam dorpsgevoel bij de Lievegemnaar. Hier dient dringend iets aan gedaan worden.

Daarom wil Groen Lievegem zich inzetten voor de volgende punten:

  • Zorg dragen voor het erfgoed en inwoners meer betrekken bij de beleving van de schoonheid van het erfgoed. Erfgoed-experten die zetelen in de GECORO en andere adviesraden kunnen de pijnpunten blootleggen en oplossingen voorstellen. Hierdoor zal ons Lievegem’s erfgoed beter bewaard en ontsloten worden.

  • Architectuur van nieuwbouw en verbouwingen beter doen passen in de omgeving.

  • Kiezen voor slimme bouwvolumes in een groene omgeving, waarbij de projectontwikkelaar mee investeert in de aanleg van de openbare, groene ruimte, noodzakelijk voor een gezonde en gezellige leefomgeving van de toekomstige bewoners. Per wooneenheid van 100 m2 wordt minstens 20 m² publiek groen ontwikkeld door de ontwikkelaar.

  • Aandacht schenken aan groen en blauw in het dorp. Dit wil zeggen dat bomen, struiken, graspleinen, vijvers en beken maximaal behouden en zelfs extra aangelegd en ontwikkeld moeten worden. Voorbeelden van dergelijke zones zijn (1) de Groene Long in het centrum van Zomergem, met een linker kwab tussen de Hofbouwstraat en de Dreef en een rechter kwab tussen de Dreef en de Zandstraat; (2) de groene zone in Waarschoot tussen de Kerkstraat, Schoolstraat en Jastpaertstede en (3) de groene zone rond het Kasteel van Lovendegem/Huizegaver.

  • Kiezen voor levensbestendig en duurzaam wonen. Zoals elders in Vlaanderen zien we in Lievegem steeds meer alleenstaanden, nieuwe gezinsvormen en senioren. Wij willen meer soepele regels voor kangoeroewoningen, zorgwonen, woningdelen en tiny houses. Op die manier vergroten we de betaalbaarheid van het wonen in Lievegem en zullen gezonde mixen ontstaan van mensen van verschillende leeftijden, vermogens en gezinssamenstellingen. Dit is de basis van een aangenaam dorpsleven.

  • Lievegemnaren logistiek en waar nodig financieel steunen bij de aansluiting op het rioleringsnet of het plaatsen van een IBA (individuele behandeling afvalwater)

  • Alle adviesorganen (GEMINA, GECORO, Mobiliteitsraad, …) betrekken bij alle grote infrastructuurswerken. Aandacht besteden aan waterdoorlatend en circulair materiaal, wateropslag, groene aankleding, veiligheid van de fietser en voetganger.

  • De bezetting en de energetische toestand van de sociale woningen in Lievegem worden onderzocht. Daar waar verbetering mogelijk is, wordt zo snel mogelijk actie ondernomen. Naast infrastructurele ingrepen (bv. extra dakisolatie, zonnepanelen,…) willen we huurders en eigenaars van sociale woningen blijven sensibiliseren rond duurzaam en gezond wonen en dit zowel binnen als buiten het huis. Leegstaande sociale woningen moeten verkocht of verhuurd worden. Er dienen sociale woningen bij te komen in de gemeente. Liefst niet geconcentreerd maar verspreid over heel het grondgebied.

  • Eigenaars van woningen stimuleren om hun woning te verhuren door een sociaal verhuurkantoor door hen te ontzorgen op het vlak van administratie en logistiek.

  • Zorg dragen voor de mensen die in de vroegere reservatiestrook langs het Schipdonkkanaal wonen. Er moet optimaal aandacht gaan naar deze groep van mensen. Zo moet de gemeenteraad druk zetten op Vlaams niveau om de planbatenheffing niet te laten doorgaan voor aangelanden. De planbatenheffing is geld dat zal moeten betaald worden voor een meerwaarde van een grond of gebouw tijdens het aanpassen van de kleur in het gewestplan. Deze heffing zal moeten betaald worden door bijna alle aangelanden.

  • Actief werken aan de ontwikkeling van recreatie en toerisme in Lievegem. Dit kan door verschillende aantrekkingspolen in het licht te zetten (kastelen, historisch verleden (wereldoorlog en geologie), natuurgebieden, …. Aangezien door het verdwijnen van de reservatiestrook langs het Schipdonkkanaal er vele opportuniteiten bijgekomen zijn, kan het kanalengebied (Schipdonkkanaal, De Lieve en de vaart Gent-Brugge) optimaal ontwikkeld worden (fietstoerisme, bars, ruiterpaden, restaurants en hotels)

  • Pro-actief met de Vlaamse Waterweg nv contact opnemen om toekomstige werken aan de waterwegen en omringende wegen/bruggen in een zo kort mogelijke periode uit te voeren. De werken langs de waterwegen duren immers altijd veel te lang (denk maar aan de werken aan Meirlare- en Motjesbrug). Dit dient via vragen van lokale Vlaamse volksvertegenwoordigers aan de toekomstige Vlaamse minister op de agenda te komen.

  • Bij openbare werken de Lievegemse ondernemingen goed informeren, zodat hun bedrijven steeds bereikbaar zijn en de werkzaamheden zo kort mogelijk gehouden worden.

  • Bij het opstarten van een nieuwe bedrijvenzone in Lievegem moet de bereikbaarheid voor vrachtverkeer prioritair behandeld worden. Zo is het niet verantwoord om verder te investeren in zones waar zwaar transport door de kernen geactiveerd worden. Dergelijke activiteiten moeten dichter bij de N9 geplaatst worden.

  • Zwaar transport weren uit de dorpskernen tijdens de start en het einde van de schooldag, in de schoolperiodes.