Neen aan de verbreding van het Schipdonkkanaal: weg met de reservatiestroken

11 Juni 2009

Neen aan de verbreding van het Schipdonkkanaal: weg met de reservatiestroken

Voor de verkiezingen werd de weerstand tegen de verbreding van het kanaal gelukkig groter, ook politiek. Enkel bij CD&V en NV-A bleek er geen eenduidig standpunt tegen de verbreding, ook niet nadat de Boerenbond en enkele lokale afdelingen zich tegen een verbreding uitspraken.Nu na de verkiezingen ruiken de voorstanders blijkbaar hun kans.

Het Unizo (waar vroeger Marianne Thyssen en Kris Peeters toe behoorden) en lokaal West-Vlaamse CD&V'ers (thuishaven van minister Crevits) pleiten onverbloemd voor een verbreding.

 

Daarbij worden nep- en andere verkeerde argumenten aangehaald om de duidelijke pijnpunten aangehaald door 't Groot Gedelf zogezegd te weerleggen.

Een verbreed kanaal kan niet zorgen voor een vermindering van het vrachtverkeer, want om die verbreding rendabel te maken, moet de haven zodanig groeien dat ook het wegverkeer zal toenemen.

Spoor en estuaire vaart vormen wel een oplossing.

Stellen dat we moeten aansluiten op het Franse project is op zich misschien juist, maar de Fransen kiezen voor vaartuigen met minder containerlagen op, de schepen naar Frankrijk zouden daar dus niet onder de bruggen kunnen.

 

Om de verzilting tegen te gaan worden geen concrete oplossingen aangedragen; indien ze bestaan, moet uiteraard ook de extra kostprijs opgenomen worden in de studies, waardoor de haven nog meer zou moeten groeien om het rendabel te maken, waardoor er nog meer verkeer zou zijn, ...

 

Hopelijk houden OpenVLD en sp.a woord en komt er geen regering die een verbreding zou goedkeuren.

Laat ons ook hopen dat de Boerenbond en de lokale CD&V-tegenstanders de hogere regionen in hun partij het licht kunnen doen zien.

Misschien kan iemand ook NV-A-nationaal wakker schudden? In elk geval liepen er voldoende NV-A'ers folders uit te delen op de kanaalfeesten (die toch duidelijk de tégenstand uitdragen).