Niet alleen Groen Lovendegem vindt fietsbeleid van college lege doos

19 September 2012

In april 2012 bezocht Natuurpunt Meetjesland een aantal gemeenten in onze regio met als doel de fietspaden in kaart te brengen. Maldegem, Knesselare, Nevele, Aalter, Waarschoot, Zomergem en Lovendegem kwamen aan de beurt.  Het onderzoek spitste zich toe op de centra en omgevingen van scholen.  Hier alvast de povere resultaten van onze gemeente. Lovendegem Komende vanuit Zomergem is onze ontmoediging groot bij het binnenrijden van Lovendegem. Vanaf Vellare (grote plas) liggen er twee strookjes asfalt te wachten, afgescheiden door streepjes van de rijweg. Op sommige plaatsen zijn ze overgroeid met gras, slecht onderhouden en hobbelig. De situatie verbetert dichter bij het nieuw aangelegde dorp. Maar daar is geen tweede strook meer te bespeuren. Blijkbaar houdt daar de dorpsvernieuwing op. Naar de Larestraat toe zijn er geen fietsvoorzieningen meer. Via de Diepestraat komen we in de Kerkstraat waar kasseien zijn gelegd, met een afwaterstrook in het midden. Die is best berijdbaar en eindigt op een plein waar het niet duidelijk is waar de fietser thuishoort. De Kasteeldreef, een mooie dreef die loopt van het kasteel tot aan het kanaal, is ook met kasseien belegd waar de fietser vogelvrij is. Onbegrijpelijk in de buurt van een school en zovele diensten. Het voetpad aan de huisrand lokt fietsers maar er wordt geverbaliseerd, meldt men mij. Eens aan de Larestraat gekomen in de Kasteeldreef, is er een klein fietspad voorzien waarvoor men over een boordsteen kan rijden. In de Kasteeldreefis duidelijk voor parkeren gekozen en niet voor een fietspad, waarvoor de ruimte wel aanwezig is.

De Aspenvoordestraat kent dan weer geen fietsfaciliteiten, wel een bushalte zonder fietsbergplaats. Ook een groot deel van de Molendreef is voor het gemengd verkeer. Dit tot voorbij de scholen en het MPI, want vanaf nummer 69 zijn er twee goede aanliggende en verhoogde fietspaden gelegd. De bushalte in de Molendreef heeft ook geen beschutte fietsparking.

Conclusie

Lovendegem heeft duidelijk niet voor de fiets gekozen. Fietsers verkeren constant op moeilijk berijdbaar domein of zijn gemengd met soms snel verkeer.

 

Lees het hele verslag op: http://www.npmeetjesland.be/fietspadenonderzoek